Fel på byte av skärm - konsumenttjänstlagen

Bytte skärm på min Galaxy S6 Edge för ca 4-5 månad sen. Efter bytet Lös 1 display knapp inte, som den ska (1 av knapparna vid hemknappen) och hörlurar ingången under denna knapp funkade ej heller. Så fick vända halvvägs hem för att be dem laga det. Vilket dem gjorde. (tog ca 40 min) nu är det så att from igår så märkte jag att Båda displayknapparna har slutat att lysa när de ska. De funkar som dem ska, men lyser ej korrekt (övht) Går det att kräva pengarna tillbaka eller något sånt? kostade 2 000 att byta skärm. Fick problem från början som tidigare nämnt, mailade med kundtjänst tidigare och dem ger mig 200 kr rabatt på nästa byte pga problemet som dök upp direkt efter bytet. Men iom att det är problem nu igen vill jag verkligen inte byta skärm hos dem/reparera. Och känns som fuskbyte.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har vänt dig till ett externt företag för att reparera din skärm (alltså inte gått tillbaka till säljaren för att göra reparationen) och att konsumenttjänstlagen därför är tillämplig (se 1 § konsumenttjänstlagen). Har du vänt dig till säljaren blir istället konsumentköplagen tillämplig och dess regler om avhjälpande av fel.

Fel på tjänsten:
Tjänsten anses vara felaktig enligt 9 § konsumenttjänstlagen om resultatet avviker:

Vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, Sådana föreskrifter eller myndighetsbeslut som väsentligen syftar till att säkerställa att föremålet för tjänsten är tillförlitligt från säkehetssynpunkt eller Vad som därutöver får anses avtalat.

I och med att skärmen nu inte fungerar som den ska så gör jag bedömningen av att det är ett fel från vad ni har avtalat (då avtalet var att med reparationen få en fungerande skärm!).

Frågan om tjänsten är felaktig ska bedömas med hänsyn till förhållandena vid den tidpunkt då uppdraget avslutades, även om felet upptäcktes senare (se 12 § konsumenttjänstlagen). Skulle resultatet av tjänsten försämras efter att uppdraget har avslutats, så anses tjänsten vara felaktig om försämringen är en följd av att näringsidkaren har åsidosatt vad som har krävts av näringsidkaren enligt avtalet eller enligt konsumenttjänstlagen (se 13 § konsumenttjänstlagen).

I ditt fall så fungerade skärmen (då de hade lagat den igen) när uppdraget avslutades och har nu försämrats. Det var alltså om jag förstår din fråga rätt ett fel som inte fanns först, utan som har visat sig med tiden (alltså 13 § konsumenttjänstlagen). Då krävs det att näringsidkaren har gjort sig skyldig till avtalsbrott i en vidsträckt betydelse. Det behöver inte vara en avvikelse från en uttrycklig bestämmelse i avtalet, utan det kan vara från vad parterna rimligen måste ha avsett. I ditt fall antar jag att ni hade ett muntligt avtal om att reparera skärmen på din mobil. Förväntningen är då att skärmen ska fungera och att det är det ni båda har avsett med avtalet. Eftersom du misstänker ett fuskbyte kan det vara så att näringsidkaren har åsidosatt sin plikt enligt konsumenttjänstlagen, vilket är att utföra tjänsten fackmannamässigt (se 4 § konsumenttjänstlagen). Felet bör isåfall vara att anse som ett fel enligt konsumenttjänstlagens mening.

Reklamation:
Om du vill göra gällande att tjänsten är felaktig måste du meddela näringsidkaren om detta inom skälig tid (se 17 § konsumenttjänstlagen). Du måste då påpeka att på vilket sätt du anser tjänsten vara felaktig, men det finns inga krav på att i reklamationen kräva någon viss påföljd. Vad som är inom skälig tid är ganska generöst enligt konsumenttjänstlagen. Reklamerar du inom två månader från att du upptäckt felet, anses alltid detta ha gjorts i rätt tid. Reklamationen får dock inte ske senare än tre år då uppdraget avslutades.

Påföljder:
Om tjänsten är felaktig och inte beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne på betalning (se 19 § konsumenttjänstlagen), kräva att felet avhjälps (se 20 § konsumenttjänstlagen), kräva avdrag på priset eller häva avtalet (se 21 § konsumenttjänstlagen).

Näringsidkaren har en rätt att avhjälpa felet om de erbjuder sig att göra det och att du som konsument inte har något särskilt skäl att inte gå med på detta. Avhjälpandet ska även ske utan kostnad för dig (se 20 § konsumenttjänstlagen).

Skulle felet inte avhjälpas har du en rätt att göra ett avdrag på priset (se 21 § konsumenttjänstlagen). Ett prisavdrag ska motsvara kostnaden för dig att få felet avhjälpt (se 22 § konsumenttjänstlagen). Utgångspunkten är att prisavdraget ska motsvara kostnaden för det minst kostnadskrävande sättet att avhjälpa felet.

Eftersom tjänsten är avslutad och utförd, krävs att felet av en "kvalificerad väsentlighet" för att du ska ha rätten att häva avtalet. Resultatet ska då i stort sätt vara värdelöst för dig. Denna bedömning sker från konsumentens synpunkt, men i och med att knapparna fortfarande fungerar och att det "bara" är ljuset från dessa som inte fungerar är min bedömning att du inte kommer kunna häva köpet.

Vad ska du göra?
Jag skulle rekommendera dig att reklamera felet så fort som möjligt. Alternativen som sen blir aktuella är antingen ett avhjälpande (utan kostnad för dig!) eller ett prisavdrag. Att häva köpet och få pengarna tillbaka bedömer jag som svårt.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare