Fel på bilskärm efter 1 år och 2 månader - möjlighet till åtgärder?

2017-08-21 i Köplagen
FRÅGA
Hej! Äger en Tesla med mitt AB. Den är 1 år och 2 månader gamla och har gått 16 000 mil. Detta gör att nybilsgarantin är förbrukad. Bilens mjukvara i skärmen har slutat fungera och Tesla vill byta skärmen till en kostnad av 35 000kr. Det har ej skett något slag eller yttre påverkan på skärmen. Jag hävdar att de är ett ursprungsfel som Tesla borde stå för. Vilka juridiska regler har jag till min fördel som aktiebolag? Med vänlig hälsning,
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få felet avhjälpt av Tesla måste du göra det övervägande sannolikt att felet beror på fabrikationsfel eller på annat sätt fanns före köpet. Kan du inte det så finns det tyvärr inte så mycket du kan göra. Att du representerar ett aktiebolag i situation gör det snarare svårare för dig att få felet avhjälpt eftersom det då blir köplagen som är tillämplig och inte den mer köparvänliga konsumentköplagen.

Hoppas det besvarar frågan, ursäkta att det tagit tid. För ett garanterat snabbt svar kan jag rekommendera vår expresstjänst. Vi erbjuder även premiumrådgivning till företag.

Vänliga hälsningar,

Samuel Karlsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Köplagen (1385)
2021-07-28 Felansvaret enligt köplagen - Vad gäller?
2021-07-27 Vem ansvarar för fel i en husvagn när det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner?
2021-07-26 Häva köp och kräva ersättning för kostnader - köplagen
2021-07-26 Har köparen rätt att häva köpet enligt köplagen?

Alla besvarade frågor (94327)