Fel i varan

Kylanläggning 6år gammal som inte fungerat riktigt från installationen med årliga återkommande besök efter felanmälningar. Köparen privatperson (konsument). Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet

Jag tolkar det som att du vill veta vilka påföljder du kan göra gällande på grund av fel i varan (kylanläggningen).

Det framgår inte av frågan huruvida säljaren installerade kylanläggningen. Men jag antar att felet finns i själva kylanläggningen och inte har uppkommit på grund av installationen.

Eftersom köparen är konsument är konsumentköplagen tillämplig lag.

När är en vara felaktig

Varan ska stämma överens med vad som följer av avtalet och din befogade förväntan (16 §, konsumentköplagen). Vidare ska varan stämma överens med uppgifter som har lämnats vid marknadsföringen eller på annat sätt har lämnats före köpet (19 §, konsumentköplagen). När du köper en kylanläggning kan du förvänta att den är stabil och helt enkelt "fungerar". Eftersom du skriver att den redan från början inte har "fungerat riktigt" föreligger ett köprättsligt fel i varan.

Felet ska föreligga vid avlämnandet

Frågan om en vara är felaktig ska bedömas med hänsyn till varans beskaffenhet när den avlämnades (20 §, konsumentköplagen). Med andra ord ska felet redan ha funnits när du tog emot kylanläggningen.

Kylanläggningen är sex år gammal. Eftersom det har varit återkommande problem redan från början bör du dock ändå kunna visa att felet fanns redan när du fick kylanläggningen i din besittning. Argumentationen underlättas förstås om du har sparat kvitto från tidigare reklamationer.

Du har rätt till vissa påföljder

När varan är felaktigt har du rätt att kräva avhjälpande (reparation), omleverans (att få en ny motsvarande vara), prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom har du rätt att kräva skadestånd (22 §, konsumentköplagen).

Säljaren verkar redan ha försökt avhjälpa felet. Eftersom detta inte fungerar rekommenderar jag att du i första hand pratar med säljaren och gör gällande att du vill ha omleverans, vilket innebär att du får en ny kylanläggning.

Man måste alltid reklamera inom skälig tid från man upptäcker felet. Utifrån frågan verkar du redan ha koll på detta.

Hur du kan gå vidare med din fråga

Jag hoppas att du med detta fick svar på din fråga!

Om du har behov av ytterligare rådgivning, rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå för vidare hjälp i ditt ärende.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Vänligen,

Geske Lovmand HvidRådgivare