Fel i vara - sexmånaderspresumtionen

Hej, jag köpte en bil (Opel 03') från en bilhandlare strax före jul (2013-12-23). Bilen var besiktigad och enligt säljaren var bilen duglig och skulle fungera bra. Nu en månad senare gick den ej igenom besiktningen, framfjädern var brusten. Jag är medveten om KKöpL:s sexmånaderspresumtion, dock undrar jag om säljaren kan hävda att felet uppkom efter köpet och använda den föregående besiktningen som bevis? Där fanns nämligen inte problemet. Den gjordes 14 mån innan köpet så chansen att felet uppkom mellan 2012-10-02 - 2013-12-23 är påtagligt större än under den korta tiden jag haft bilen. Har kanske kört 300-400 km.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du verkar ha koll på rättsläget kring konsumentköplagen (KKL), se https://lagen.nu/1990:932 .

Presumtionen i 20a § KKL gäller från och med avlämnandet. Alltså vid den tidpunkt du faktiskt fick bilen i din besittning, se 6 § KKL. Det kommer vara väldigt svårt för säljaren att argumentera kring att besiktningen på något sätt skulle påverka detta.

Det finns en möjlighet för säljaren att hävda att du brukat bilen onormalt alternativt på vanvård av bilen och lyckas säljaren visa på detta så bryts presumtionen. Det måste dock också påpekas att KKL är väldigt konsumentvänlig vilket innebär att säljaren med stor sannolikhet kommer få problem att hävda att besiktningen skulle bryta presumtionen.

Om säljaren börjar bråka så rekommenderar jag dig att vända dig till allmänna reklamationsnämnden.

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare