Fel i utförd tjänst - bilreparation

Jag hade problem med att min bil inte startade och lämnade därför in den på verkstaden. När jag sedan fick tillbaka bilen tog det bara några timmar innan felet kom upp igen! Vi lämnade in den snabbt igen och dem fixade bilen igen. Men bara dagen efter så fortsatte problemet att dyka upp. In med den igen och några dagar senare fick vi bilen. Nu fungerade den äntligen. Men verkstaden vill ha pengar för alla tre verkstads besöken och jag tycket det är helt fel. Jag betalar för att få problemet gjort och inte att dem ska chansa sig fram till felet. Då kunde jag lika bra ha gjort det själv. Har dem rätt att göra så?? Varför ska jag betala för något som inte var fel.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Som jag förstår det har du lämnat in din bil på verkstaden i egenskap av privatperson. Konsumenttjänstlagen (KtjL) blir då tillämplig. Enligt 4§ KtjL ska näringsidkaren (verkstaden) utföra tjänsten på ett fackmässigt sätt.

Tjänsten ska enligt 9§ KtjL anses felaktigt utförd om resultatet avviker från vad du, med hänsyn till kraven på fackmässighet, har rätt att kräva. Eftersom verkstaden här inte lyckats åtgärda problemet kan tjänsten troligen inte anses vara fackmässigt utförd och tjänsten är då felaktig.

Detta gör att du som konsument enligt 20§ KtjL har rätt att kräva att verkstaden avhjälper felet. Detta innebär att du kan kräva att verkstaden ser till att tjänsten blir utförd i enlighet med det avtal som ni ingick från början då du lämnade in bilen för reparation. Sådana avhjälpanden ska ske kostnadsfritt.

Som jag ser det kan verkstaden därför inte kräva betalning för de två senare reparationerna.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare