Fel i utförd tjänst

Hej!

Jag bokade en flyttstädfirma som skulle städa min lägenhet. När jag kollade hur resultatet blev 2h efter dom var klara fick jag panik. Det var fruktansvärt dåligt. Smuts över allt. Jag ringde och reklamerade jobbet dom hade gjort till deras chef. Vi bestämde en ny tid dagen efter så dom skulle kunna rätta till det som jag var missnöjd med. Han sa att jag får en chans att reklamera och visa vad som skall städas.

Kl 16:00 skulle vi träffas. Ingen kommer.dom skiter totalt i att ja var missnöjd trots att dom har städgaranti.

Dom svarar inte när jag ringer heller. Det slutar med att jag själv får städa hela kvällen då jag skall lämna över lägenheten dagen efter. Jag har tagit massa bilder som visar hur dåligt städat det var. Kan jag bestrida fakturan som kommer dimpa ner i brevlådan inom kort. Hur går jag till väga? Jag vill ju inte få betalningsanmärkningar heller. Det handlar om 1800kr efter rutavdrag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag gör bedömningen att Du är en privatperson och att den städfirma du beställde arbetet av är en näringsidkare. Detta leder till att konsumenttjänstlagen (KtjL) är tillämplig på det beställda arbetet (se 1 och 1a §§). Städfirman får enligt 3 § inte avtala om sämre villkor än som följer av KtjL om inte annat följer av lagens bestämmelser. Det du beskriver låter som ett typiskt fel i en utförd tjänst. Enligt 9 och 4 §§ ska tjänsten (den utförda städningen) anses felaktig om den avviker från vad som kan förväntas då en fackman utför tjänsten. Huruvida det du beskriver är en sådan avvikelse är svårt att bedöma utan mer vetskap om hur städningen är utförd etc, men det låter som att du kan åberopa fel i tjänsten.

Enligt 16 § har Du då rätt att bl.a hålla inne betalningen eller kräva att felet avhjälps (alltså att mer städning utförs). Du bör berätta detta för städfirman inom två månader, då en sådan reklamation alltid är godtagen enligt 17 §. Jag rekommenderar därför att du snarast berättar för firman att du inte tänker betala innan de avhjälpt felet. Observera dock att du endast får hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att du ska få säkerhet för ditt krav på grund av felet.7

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga1

Lawline RådgivareRådgivare