Fel i fastigheten

Hej.

Jag och min sambo köpte för 3,5 (2017) år sedan en villa. Vi har under senare tid känt en doft i huset som vi ville kolla upp så att de inte var mögel eller liknande så vi kontaktade Anticimex. Idag på besiktning upptäckte de att husets alla syllar inte är bytta trots att de står i prospektet plus frågelistan som är en bilaga av säljarna att syllarna är bytta 2015. Vi hade en besiktningsman innan köpet gick igenom och han anmärkte ingenting på syllarna.

Vi har köpt huset i tron om att syllarna är bytta då de är den informationen vi fått från mäklarna och säljarna. Vad gör vi nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då detta är fråga om köp av ett hus, som anses som fast egendom, är det jordabalkens regler som är tillämpliga. Stämmer inte fastigheten överens med vad som följer av avtalet eller annars avviket från vad du som köpare kan förutsätta vid köpet, anses det som fel i fastigheten och köparen har därmed rätt till prisavdrag eller häva köpet. Du har även rätt till ersättning för skada om felet beror på försummelse på säljarens sida (4 kap. 19 § jordabalken). Vad som annars avviker från vad köparen kunnat förutsätta åsyftas sådana fel som man rent objektivt inte kan räkna med vid köp av en fastighet. Alltså sådant som förväntas fungera. Här spelar det givetvis in åldern på fastigheten m.m.

Köparen får inte åberopa sådana fel som bör ha upptäckts vid en undersökning av fastigheten (4 kap. 19 § 2 st. jordabalken). Är felet av sådan art att du som köpare inte kunnat upptäcka felet kan det ses som ett dolt fel och detta är något som säljaren ansvarar för. Eftersom felet inte kunnat upptäckas vid en grundlig besiktning av fastigheten utgår jag från att detta kan räknas som ett dolt fel.

På grund av fel i fastigheten svarar säljaren för dessa fel inom tio år från tillträdesdagen (4 kap. 19b § jordabalken).

Sammanfattningsvis står säljaren för dolda fel i fastigheten som inte kunnat upptäckas vid en noggrann undersökning av fastigheten upp till tio år från tillträdesdagen.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Isabelle EngströmRådgivare