Fel i byggarbeten, vad gör jag nu?

Hej! Jag vill anmäla en byggherre (byggföretaget) då han vägrar ta något ansvar och åtgärda byggfel i vårt nybyggda hus! Huset är 3 år gammalt och besiktningen bekräftar att det är ett byggfel. Vilka alternativ har vi och hur går sånt till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nu när du upptäckt fel i byggarbetet så är det första du ska göra att reklamera felen till den som utfört arbetet. Vid reklamationen bör du förklara noggrant för den som utfört arbetet vilka fel du upptäckt och varför du anser din upptäckt att vara fel.

Jag vet inte om du har gjort en reklamation än, då du inte skriver något om det i din fråga. Har du inte reklamerat felen så bör du göra det på en gång.

I din fråga skriver du också att en besiktningsman har bekräftat byggfelen. Detta bör du också berätta för den som utfört arbetet. Byggherren (byggföretaget) bör då åtgärda felen.

Vill byggherren (byggföretaget) inte åtgärda felen så skulle jag rekommendera dig att vända dig till den Allmänna Reklamationsnämnden, med ditt protokoll från besiktningsmannen. Allmänna Reklamationsnämnden kommer då att komma med ett förslag på hur tvisten, mellan dig och byggherren (byggföretaget), kan lösas.

Följer inte byggherren (byggföretaget) den Allmänna Reklamationsnämndens råd så skulle jag råda dig att vända dig till en domstol.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare