FrågaKÖPRÄTTKöplagen11/10/2015

Fel i begagnad vara

En person köper en begagnad avfuktare för 500 kr av oss. Han provar den hemma hos oss och ser att den funkar. Godkänner köpet och tar den med sig utan kvitto. Nu sms:ar han och säger att den ej funkar. Han vill lämna tillbaka den och vill ha sina pengar. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det handlar om köp mellan två privatpersoner så blir Köplagen(KöpL) aktuell.

Då ni har sålt avfuktaren begagnad, vilket kallas för i ”befintligt skick”, har ni begränsat ert felansvar. Avfuktaren kan ändå anses vara felaktig om någon av förutsättningarna i 19 § KöpL uppfylls. Ett av dem är p. 3, att avfuktaren anses felaktig, om den är i väsentligen sämre skick än vad köparen kunde förutsätta med tanke på pris och övrigt.

Ur frågan uppfattar jag det som att köparen alltså fick göra en undersökning av avfuktaren genom att testa den, och att den vid undersökningen fungerade. Enligt 20 § KöpL så får inte köparen hänvisa till fel som han borde ha märkt vid undersökningen. Borde han ha märkt felet vid undersökningen, kan han inte använda det som skäl för att lämna tillbaka avfuktaren och få sina pengar tillbaka. Eftersom avfuktaren är såld begagnad ökar köparens undersökningsplikt.

Är det inte ett fel han kunde ha märkt vid undersökningen, så spelar det roll när felet anses ha uppstått. Har felet inträffat när ni hade avfuktaren i er besittning, svarar ni för det. Det gäller även om felet visar sig efteråt. Det går att läsa i 21 § KöpL. Viktigt att komma ihåg är att ert felansvar är minskat då avfuktaren är begagnad.

Risken för avfuktaren övergick till köparen när han hämtade den hos er och betalade enligt 6 § och 13 § KöpL. Det innebär att alla fel som uppstått efter att han hämtade den ansvarar ni inte för. I sådana fall kan köparen inte komma med krav om pengar tillbaka eller liknande.

De fel som köparen kan anmärka, är de som räknas upp i 19 § KöpL.

Skulle avfuktarens fel anses vara ert ansvar, kan köparen enligt 30 § KöpL kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag. I sista hand häva köpet.

Sammanfattningsvis innebär det att köparen har ett större ansvar att undersöka avfuktaren för att se eventuella fel. Ni har i och med att ni sålt varan begagnat minskat ert ansvar för fel i avfuktaren. Uppstod felet efter att köparen hämtade den, har köparen ingen rätt att ställa krav på er. Uppstod det före han hämtade den, måste någon av förutsättningarna i 19 § KöpL vara uppfylld för att han ska kunna kräva något av er.

Jag hoppas att ni fick svar på er fråga, annars är ni mer än välkomna att kontakta mig igen!
Ett tips är att utforma ett avtal vid nästa eventuella försäljning, ett sådant kan ni enkelt skriva via vår avtalstjänst!

Vänliga Hälsningar,

Moa BodinRådgivare