FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/10/2020

Fd sambo vägrar ansöka om lagfart - vad gör jag?

hej,
min fråga är jag äger en stuga där min fd sambo har löst ut mej från skulderna så helt rättsligt kan han söka lagfart på stugan nu... vilket jag trodde att han gjorde den dagen han löste ut mej....

....i april mån i år... nu får jag till mej att jag fortf står som ägare...

men han vägrar tydligen att söka lagfart så jag står fortfarande kvar som ägare på stugan.... vilket jag absolut inte vill..

hur kan jag gå vidare för att inte stå kvar som ägare ???

hoppas ni kan svara mej ganska snabbt....orolig....

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att berätta allmänt om skyldigheten att söka lagfart för att sedan berätta hur du kan gå vidare för att inte stå kvar som ägare.

Allmänt om skyldigheten att söka lagfart
När man köpt ett nytt hus måste man enligt lag registrera sig som ägare av fastighet hos Lantmäteriet, och detta kallas att ansöka om lagfart. De regler som finns angående lagfart finns i 20 kap jordabalken. Lagfarten måste ansökas om inom tre månader efter det att fastigheten bytt ägare och ansökan skall göras av den nya ägaren, vilken oftast är densamma som står skriven på det eventuella bostadslånet (20 kap 2 § jordabalken). Det som kan hända om den nya ägaren inte ansöker om lagfart är att inskrivningsmyndigheten kan förelägga fd sambon med vite (20 kap 3 § jordabalken). Detta sker dock mycket sällan framförallt men hänsyn till att inskrivningsmyndigheten helt enkelt inte får reda på att ett förvärv har skett. Inskrivningsmyndigheten är en del av lantmäteriet.

Hur kan du gå vidare för att inte stå kvar som ägare?
Det framgår i din fråga att din fd sambo blev ensam ägare av stugan i april, vilket innebär att det har gått mer än 3 månader. Vilket i sin tur innebär att inskrivningsmyndigheten skulle kunna förelägga din fd sambo med vite om han inte snarast ansöker om lagfart. Det ligger i din fd sambos händer att söka lagfart och registrera sig som ensam ägare av stugan.

Det du kan göra är att ta kontakt med lantmäteriet (se kontaktuppgifter här) och förklara din situation. Berätta att din fd sambo blev ensam ägare i april och har vägrat att ansöka om lagfart. Det som kan hända då är att lantmäteriet ålägger din fd sambo att betala vite fram tills att han ansökt.

Behöver du ytterligare rådgivning kan du kontakta lawlines telefonrådgivning på nummer: 08-533 300 04. Telefonrådgivningen är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare