FrågaFAMILJERÄTTFaderskap27/11/2018

Fastställelse av faderskap

Hej

Jag har en vän drabbade av problem.

Han har Svenska medborgarskap gifte sig med en kvinna här i Sverige, kvinnan har permanent uppehållstillstånd . De gifte sig i moské, men moskés imamen hade inte behörighet ,auktoriserad och han har inte ansluten till skatteverket för att registreras vigselbevis.

Kvinnan blev gravid i fjärde månader och rest till sitt hemland Irak , hon född ett barn där .

Vad ska han göra att hämta sitt barn till Sverige för att fastställa av faderskap ,

Barnet har födelseintyg från Irak .

Vad säger föräldrabalken

Jag avvaktar beskedet

Med vänliga hälsningar

D Hassan

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde att komma till Lawline med din fråga.

Om imamen inte hade behörighet stämmer det att vigseln inte är giltig enligt 4:2 2st.

Jag utgår från att så är läget.

Reglerna om fastställande av faderskap har att göra med om paret är gifta eller inte. I föräldrabalkens första paragraf sägs att en presumtion skapas att maken är pappa när paret är gifta, 1:1 FB.

Är paret inte gifta,som nu, fastställs faderskapet enligt 3§ FB via dom eller bekräftelse.

Om din väns flickvän kommer hem, är det lättast att fastställa faderskapet genom bekräftelse, enligt 4§ FB. Då ska bekräftelsen ske skriftligen, bevittnad av två personer, samt bli godkänt av modern och socialnämnden.

Det andra sättet att göra det på är genom dom, enligt .

I dessa fall så ska barnet väcka talan om att fastställa en person som fader, enligt 3kap 5§ FB. I realiteten blir det mamman som för talan för barnets räkning.

Som slutparantes så förutsätter för dom att mamman och barnet är i Sverige medans bekräftelse kan ske från utlandet såtillvida att det skickas in till socialnämnden

Jag hoppas att detta svarade på din fråga.

Jakob WestlingRådgivare