FrågaFAMILJERÄTTFaderskap28/06/2013

Fastställande av internationellt faderskap

Hej! Jag och min dotter ar ryska medborgare och bor i Ryssland. Min dotters far ar svensk. Vi hade inte varit gifta och vart forhallande tog slut innan min dotter foddes. Kan jag begara en faderskapsutredning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid internationella förhållanden måste man göra skillnad på två frågor: för det första vilket lands domstol som är behörig att pröva tvisten och för det andra vilket lands lag som skall tillämpas.

Första frågan: I detta fall är svensk domstol behörig att pröva tvisten. Eftersom din dotters far är bosatt i Sverige har du rätt att väcka talan i faderskapsfrågan vid svensk domstol (4§ lag om internationella faderskapsfrågor).

Andra frågan: Själva tvisten (vem som är far till barnet) kommer dock inte avgöras enligt svensk rätt utan kommer avgöras enligt rysk rätt eftersom din dotter har hemvist i Ryssland  (5 § lag om internationella faderskapsfrågor). Den svenska domstolen kommer alltså tillämpa rysk rätt.

Eftersom din dotter har hemvist i Ryssland är inte socialnämnden behörig att utreda faderskapet (2:1 föräldrabalken).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare