FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/10/2018

Fastställande av föräldraskap för samkönat par efter assisterad befruktning

Hej!

Jag och min sambo (två kvinnor) är gravida i vecka 29 efter insemination på klinik i Sverige. Nu ska vi göra en föräldraregistrering hos socialtjänsten i vår kommun. I vår lilla kommun har de aldrig tidigare gjort föräldraregistrering med ett samkönat par.

Vi har tidigare fått veta att det ska räcka med att lämna in samtycket från min sambo, för att hon ska registreras som förälder. Nu ber handläggaren hos socialtjänsten om ett INTYG på att insemination med donerade spermier faktiskt inträffade på det datum som vi påstår. Något sådant intyg fick vi aldrig från kliniken (däremot har de förstås detta i journalen).

Men det jag undrar, är det verkligen så att de måste ha ett intyg som stärker detta? Vad ska i så fall ingå i ett sådant?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att ni har genomgått assisterad befruktning i enlighet med lagen om genetisk integritet (LGI). Enligt 1 kap. 9 § föräldrabalken räcker det i så fall med din sambos samtycke för att hon ska fastställas som barnets förälder. Jag uppfattar det dock som att handläggaren på socialnämnden vill ha bevis i form av ett intyg på att ni har fått assistans i enlighet med LGI, och inte gått utanför den.

Eftersom det i Sverige är förbjudet med anonym donation och barnets rätt att få reda på sitt genetiska ursprung värderas väldigt högt (6 kap. 5 § LGI) vill handläggaren förmodligen ha något sorts underlag som styrker att befruktning skett inom ramen för LGI och på befruktningsdatumet.

Barnen har även rätt att vid tillräckligt uppnådd mognad få reda på sitt genetiska ursprung och det genom att vända sig till socialnämnden, varför nödvändiga papper måste finnas hos dem. Jag skulle tro att intyget måste komma från kliniken och även innehålla någon form av information som gör det möjligt för barnet att i framtiden få reda på sitt genetiska ursprung. Denna typ av intyg och dess innehåll borde kliniken ha koll på. Om ni ändå inte lyckas få bra information från dem är ni välkomna att ta kontakt med våra jurister för personlig rådgivning (klicka här för mer information).

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare