FrågaFAMILJERÄTTFaderskap23/10/2018

Fastställande av faderskap vid äggdonation

Vid en äggdonation då paret är gifta blir pappan automatiskt barnets far? Eller måste pappan skriva under en faderskapsblankett?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om paret är gifta blir pappan automatiskt barnets far

Så länge mannen har samtyckt till en assisterad befruktning och är gift med kvinnan som bär barnet, blir han automatiskt barnets far. Genom att kvinnan föder barnet blir hon också automatiskt barnets mor.

Barnets rätt i framtiden

Ett barn som har tillkommit genom assisterad befruktning med äggdonation har, när han eller hon uppnått tillräcklig mognad, rätt att ta del av de uppgifter om donatorn som antecknats i sjukhusets journal.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare