FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/04/2018

Fastställande av faderskap, vårdnad, umgänge och underhåll

Jag ör gravid och är inte gift sambo eller har pojkvän men han som troligtvis är pappan vill jag inte ha något att göra med, om han skulle göra ett test och de visar han han är fader vad har han då rätt att kräva från mitt och barnets sida? Och vad kommer han bli skyldig till såsom underhållsstöd osv ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om faderskap, vårdnad, umgänge och underhåll regleras i föräldrabalken (FB)

Socialnämndens utredningsansvar
Socialnämnden är skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet och se till att faderskapet fastställs (2 kap. 1 § FB). Vid utredningen ska socialnämnden inhämta upplysningar från dig som är moder till barnet och från andra personer som kan lämna uppgifter av betydelse för utredningen (2 kap. 4 § FB). Du som moder till barnet eller den som misstänker sig vara far till barnet kan begära att en blodundersökning ska göras. Socialnämnden bör då verka för att en sådan blodundersökning görs. Socialnämnden bör också verka för att en sådan undersökning görs om det finns anledning att tro att du haft samlag med mer än en man under den tid då barnet kan ha blivit till (2 kap. 6 § FB).

Socialnämnden kan inte tvinga dig till att genomföra en blodundersökning men om du skulle vägra kan talan väckas i domstol. Domstolen kan även besluta om att en blodundersökning ska genomföras, trots att någon part motsätter sig det (1 § lagen om blodundersökning m.m. vid utredning av faderskap). Den som misstänker sig vara far till barnet kan inte väcka talan om fastställande av faderskap vid domstol. Det är endast barnet som kan väcka sådan talan. När socialnämnden är skyldig att försöka utreda vem som är far till barnet och försöka fastställa faderskap förs däremot barnets talan av socialnämnden. (3 kap. 5 § FB).

Om det inte går att ta reda på vem som är far till barnet kan utredningen läggas ner (2 kap. 7 § FB).

Vad händer med vårdnaden om faderskap fastställs
Eftersom du inte är gift med den som är far till barnet kommer du att få ensam vårdnad om barnet (6 kap. 3 § FB). Men fadern till barnet har rätt att hos domstol ansöka om att vårdnaden ska ändras. Domstolen beslutar i så fall om vårdnaden ska vara gemensam eller vem som ska ges ensam vårdnad om barnet. Vid bedömningen måste domstolen ta hänsyn till föräldrarnas samarbetsförmåga. (6 kap. 5 § FB). Det är alltid barnets bästa som ska vara avgörande för beslut om vårdnad (6 kap. 2 a § FB).

Barnets rätt till umgänge
Barnet har som utgångspunkt rätt till umgänge med den förälder som barnet inte bor med (6 kap 15 § första stycket FB). Barnet måste inte umgås med föräldern och föräldern har inte någon absolut rätt till att få umgås med barnet. Ni båda som föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge så långt som möjligt tillgodoses, oavsett om ni har gemensam vårdnad om barnet eller inte (6 kap 15 § andra stycket FB). I fall att du har ensam vårdnad om barnet och barnet ska umgås med fadern ska du som vårdnadshavare lämna upplysningar om barnet som kan främja umgänget, ifall inte särskilda skäl talar mot det (6 kap. 15 § fjärde stycket FB).

En förälder som inte får träffa sitt barn kan föra talan om detta i domstol. Även socialnämnden får föra en sådan talan (6 kap. 15 a § FB). Det är även här barnets bästa som ska vara avgörande för domstolens beslut om umgänge (6 kap. 2 a § FB).

Förälderns underhållsskyldighet
Fastställs han vara far till barnet innebär det att han blir underhållsskyldig gentemot barnet. Båda föräldrarna är underhållsskyldiga gentemot barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Underhållsskyldigheten gäller fram till dess att barnet fyller 18 år eller senast 21 år om barnet fortfarande går i skolan (7 kap 1 § FB).

Om du har ensam vårdnad om barnet och barnet bor varaktigt med dig eller om vårdnaden är gemensam men barnet bor varaktigt med dig, ska fadern betala underhållsbidrag till barnet för att fullgöra underhållsskyldigheten. Underhållsbidraget fastställs genom dom eller avtal. (7 kap. 2 § FB).

Om fadern till barnet inte kan betala underhåll kan du få underhållsstöd från Försäkringskassan. Bestämmelser om underhållsstöd finns främst i 18-19 kap. socialförsäkringsbalken.

Med vänlig hälsning,

Agnes LangeRådgivare