FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/03/2022

Fastställande av faderskap och hur man kan få till stånd en faderskapsutredning

Hej! jag hade ett förhållande på 17 år med min sambo. 98 försökte vi länge att få barn men blev inget. Sen gick vi isär och hon bodde själv i ca 6 mån men träffades ibland sporadiskt. Efter ngn månad sa hon att hon va gravid o det va ju med mig då. Vi flyttar ihop igen och håller tillsammans till November 2005 och sedan dess har ja haft delad vårdnad. Efter en tid ville hon ha ensam vårdnad o ville ställa till med tingsak mm för hon accepterade inte att pojken valde att bo hos mig. Ville inte då bråka och dra in pojken i detta utan skrev på o fortsatte som vanligt. Nu idag så har hon sett till sakta men säkert stöta bort pojken som är född 99 och han får inte ha kontakt med mig.. har nu fått höra av hennes väninna att jag inte är fadern till barnet och det syns mer och mer att det finns inget som talar till det. För min egen skull vill ja ha ett rättvist svar om hon lurat mig sedan 99 och vill då ha fastställt om jag är fader eller ej. Är jag lurad vill ja starta en process mot modern i tingsrätten och få henne ersättnings skyldig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga! På din fråga är föräldrabalken (FB) tillämplig.

Regler om fastställande av faderskap
Beroende på om du och mamman till barnet var gifta vid barnet födsel eller inte gäller olika regler om fastställande av faderskap. Om barnets mamma är gift när barnet föds blir mammans make automatiskt registrerad som pappa till barnet. Det kallas faderskapspresumtion (1 kap. 1 § FB). Om ett barns föräldrar inte är gifta behöver faderskapet fastställas (1 kap. 3 § FB). När två ogifta personer får barn har socialnämnden i den aktuella kommunen skyldighet att fastställa faderskapet, men denna skyldighet gäller endast tills dess att barnet fyllt 18 år (2 kap. 1 § FB). Det finns alltså inte längre någon utredningsskyldighet för socialnämnden i frågan. Jag tolkar din fråga som om du står registrerad som barnets pappa men är osäker på om du är barnets riktiga biologiska pappa.

Vad kan du göra för att ta reda på om du är barnets biologiska pappa?
Om du vill ta reda på om du är ditt barns biologiska far kan du göra ett faderskapstest mot en avgift. Faderskapstestet utförs med DNA-teknik för att studera arvsmassan. Många gånger är det kommunernas socialnämnder som begär testet och i vissa fall är det domstol, men även du som privatperson kan beställa ett faderskapstest hos till exempel rättsmedicinalverket. Utredningen kräver samtycke från barnet i och med att han är myndig. Det första du skulle behöva göra är alltså att göra ett faderskapstest för att fastställa om du är barnets biologiska far.

Hoppas att detta var till hjälp! Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare