FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/03/2022

Fastighetsvärdering, ska man använda mäklare eller värderingsmän?

Hej!

Vi sitter i en situation där en familjemedlem X vill sälja sin fastighet (med byggnad) till andra familjemedlemmar Y och Z.

Familjemedlemmen Y kräver att man enligt praxis skall ta in 2 st specifikt auktoriserade värderingsmän för värdering av fastigheten (och byggnaden).

Är detta verkligen praxis eller ställs dessa krav på annat sätt?

Eller, kan tex mäklare (som också skall vara en oberoende part) användas i dessa fall för värdering?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över skillnaden mellan att använda värderingsmän eller mäklare vid en fastighetsvärdering.

Syftet med en fastighetsvärdering är att bedöma marknadsvärdet vid en given tidpunkt vilket ofta sker i samband med en eventuell försäljning. Det finns inte några juridiska krav på att använda antingen mäklare eller värderingsmän utan valet mellan dessa beror på vad som passar er bäst.

I regel anses värderingsmän vara mer oberoende och har inget egenintresse i värderingen då de inte tar på sig försäljning av fastigheter. Mäklarfirmor brukar dock erbjuda denna tjänst kostnadsfritt vilket gör det till ett billigare alternativ. Fördelen med att använda två värderingsmän är att det kan ge ett mer tillförlitligt värde på fastigheten.

Hoppas att informationen har varit till hjälp, om inte är du välkommen att höra av dig igen!

Fredrika SköldRådgivare