Fastighetsrätt - hyresvärdens skyldigheter och hyresgästens rättigheter

Har anmält svartmögel bakom köksluckorna till min hyresvärd för snart 1 år sen då jag både ser och känner lukten av mögel. Enligt hyresvärden har jag ingen mögel dem kan måla över dem svarta märkena man kan se. Men nu har samma vägg som jag har klagat på även gjort att Köksramen börjat svälla upp och även i badrummet ser man att den väggen svällat upp och bildat bubblor. Vad har jag för rättigheter att kräva från min hyresvärd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka skyldigheter har hyresvärden?

I 12 kapitel jordabalken (JB), även kallad hyreslagen, finns regler som reglerar hyresvärdens skyldigheter, påföljder vid brott av hyresavtalet med mera. Hyresvärden måste se till att lägenheten är fullt brukbar vid tillträdet (12:9 JB) och under hela hyrestiden (12:15 JB). Det betyder att hyresvärden måste med skäliga tidsmellanrum ombesörja sedvanliga reparationer i lägenheten, om inget annat har avtalats (12:15 2 st. JB). Du har därför rätt att göra vissa påföljder gällande mot hyresvärden, om hyresvärden inte agerar efter att du har påtalat om att lägenheten inte är helt brukbar, t.ex. på grund av mögel. Här nedan beskriver jag vilka åtgärder som du kan vidta.

Hyresvärden ska rätta till problemet

Du har rätt att själv rätta till möglet, om din hyresgäst inte gör det efter att du har informerat hyresvärden om möglet. Hyresvärden ska dock stå för reparationskostnaden, så du slipper betala (12:11 1 st. 1 JB). Hyresvärden bör få tillfälle att åtgärda möglet, och om hyresvärden inte gör det, så kan du själv rätta till problemet. Jag skulle därför först be hyresvärden om att rätta till möglet igen, och om hen inte gör det, så kan du själv åtgärda problemet.

Ansökan om åtgärdsföreläggande

Vidare kan du ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (12:16 2 st. JB). Det betyder att hyresnämnden ålägger din hyresvärd att ordna möglet inom en viss tid. Detta är en effektiv rättighet som du har, eftersom hyresvärden kan tvingas betala vite, om hyresvärden inte följer föreläggandet. Du kan läsa mer om hur du kan ansöka om ett åtgärdsföreläggande på hyresnämndens hemsida (här).

Hyresnedsättning

Du kan även ha rätt till hyresnedsättning från och med när du har informerat hyresvärden om möglet och fram till att möglet är borta (12:11 1 st. 3 JB). Hyresnedsättning har du rätt till även om du ansöker om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden.

Skadestånd

Slutligen kan du även ha rätt till skadestånd för en skada som uppstår i lägenheten genom att hyresvärden har agerat försumligt. Exempel på försumlighet är när hyresvärden borde ha upptäckt möglet genom tillsyn eller genom att ha känt till att mögel finns i lägenheten utan att försöka att lösa problemet (12:11 1 st. 4 JB). Du kan då begära skadestånd för skador på dina saker, på dig själv om din hälsa försämras pga. möglet och även för ekonomiska skador. Ekonomiska skador är exempelvis extra kostnader som du har haft på grund av möglet utan att skadorna är kopplade till skador på dina saker eller dig själv.

Avslutande ord och min rekommendation

Mögel kan vara hälsofarligt (här). Därför borde du inte heller behöva tåla att bo i en lägenhet med mögel på flera ställen. Jag tolkar detta därför som ett problem som din hyresvärd behöver stå för. Du bör be hyresvärden åtgärda möglet då det har spridit sig. Om hyresvärden inte löser problemet, så bör du kunna rätta till problemet själv. Du kan dock alltid ansöka om ett åtgärdsföreläggande. I samband med ansökan, eller om du själv vill rätta till problemet, kan du även informera din hyresvärd att du önskar en hyresnedsättning och även skadestånd.

Min rekommendation är att du dokumenterar allt det du gör, även utgifter som du har fått på grund av möglet, t.ex. med hjälp av kvitton. Det är också bra om du har en skriftlig kontakt med hyresvärden, t.ex. genom e-post eller SMS då dessa kan användas som bevis. Det vore även bra om du kan få ett läkarintyg där det framgår om din hälsa ha påverkats av möglet. Jag skulle även rekommendera att du kontaktar en jurist, om du vill begära en hyresnedsättning och skadestånd för all eventuell skada som har uppstått.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp med att begära hyresnedsättning och skadestånd. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare