Fastighetsrätt - felaktig tvättmaskin och en hyresgästs rättigheter

Vi har bott i en hyreslägenhet i snart ett år och har bara upplevt problem med tvättstugan. Vi har vid ett flertal tillfällen varit i kontakt med vår hyresvärd om detta men inget förbättras. De svarar oftast inte ens på våra mail. Maskinerna har varit sönder flera gånger, det är endast 2 maskiner på 28 lägenheter i 2 olika byggnader och vi får tvättid om vi har tur en gång varannan vecka. Nu har det stått en lapp på den ena maskinen i en månad att den är sönder och ska bytas ut snarast möjligt. Hur länge får det gå innan de måste byta ut den och kan man som hyresgäst sätta några krav på hyresvärden angående tvättstugan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilka skyldigheter har hyresvärden?

I 12 kapitel jordabalken (JB), även kallad hyreslagen, finns regler som reglerar hyresvärdens skyldigheter, påföljder vid brott av hyresavtalet med mera. Hyresvärden måste se till att lägenheten är fullt brukbar vid tillträdet (12:9 JB) och under hela hyrestiden (12:15 JB). Med fullt brukbar menar man att lägenheten kan användas för det avsedda ändamålet, det vill säga som fullt funktionell bostad. Däri ingår även en skyldighet för hyresvärden att hålla de gemensamma utrymmena i samma skick som lägenheten, t.ex. tvättstugan (12:15 3 st. JB). Med andra ord har hyresvärden en lika stor skyldighet att se till att både tvättstugan och din lägenhet hålls i fullt brukbart skick. Hyresvärden ska därför ombesörja sedvanliga reparationer med skäliga tidsmellanrum (12:15 2 st. JB). Vad ett skäligt tidsmellanrum är beror bl.a. på problemets art. Att en tvättmaskin inte fungerar kan ses som mer brådskande än tapetsering eller målning av väggar. Att människor är beroende av att kunna tvätta sin kläder talar för att hyresvärden borde reparera maskinen fortare. En månad kan nog ses som en för lång väntetid, men detta är ett osäkert svar då rättsläget inte heller är säkert.

Vad gäller angående tvättstugan?

Angående tvättstugan står det i lagen att en bostadslägenhet ska som lägsta standard endast ha en tvättstuga och att en tvättstuga ska finnas inom ett rimligt avstånd från fastigheten (12:18 a 6–7 st. JB). I ert fall finns en tvättstuga, även om en tvättmaskin är sönder. Dock är det vanligt att det ska finnas två fungerande tvättmaskiner för cirka 20–30 lägenheter (läs här). Att något är vanligt betyder att i en eventuell tvist kommer domstolen att ta hänsyn till detta i sin bedömning. Er tvättstuga har två tvättmaskiner, vilket borde vara ok. Såklart ska dock den andra tvättmaskinen också fungera.

Vad kan du göra?

Som hyresgäst har du vissa rättigheter gentemot din hyresvärd, ifall hen inte fullgör sin skyldighet (se nedan).

Ansökan om åtgärdsföreläggande

Du kan ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden (12:16 2 st. JB). Det betyder att hyresnämnden ålägger din hyresvärd att ordna tvättstugan inom en viss tid. Detta är en effektiv rättighet som du har, eftersom hyresvärden annars kan tvingas betala vite (ersättning till staten), om hyresvärden inte följer föreläggandet. Du kan läsa mer om hur du kan ansöka om ett åtgärdsföreläggande på hyresnämndens hemsida (här).

Hyresnedsättning

Du kan även ha rätt till hyresnedsättning från och med när du har informerat hyresvärden om problemet med tvättmaskinen och fram till att tvättmaskinen är reparerad (12:11 1 st. 3 JB). Hyresnedsättning har du rätt till även om du ansöker om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Det är dock svårt för mig att säga hur mycket nedsättning som det skulle röra sig om.

Avslutande ord och min rekommendation

Att det endast finns en fungerande tvättmaskin talar nog för att lägenheten som helhet inte är fullt brukbar då sedvanan verkar vara åtminstone två fungerande tvättmaskiner. Du borde därför kunna ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden och även begära hyresnedsättning.

Min rekommendation är att du kontaktar hyresvärden och frågar denne när maskinen planeras vara brukbar. Om din hyresvärd ”ignorerar” dig eller ger dig ett oacceptabelt svar, så skulle du kunna begära en hyresnedsättning och även informera hyresvärden om att du tänker ansöka om ett åtgärdsföreläggande. Du bör dock ta kontakt med en jurist, om du vill begära en hyresnedsättning.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver hjälp med att begära hyresnedsättning eller dylikt. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare