FrågaAVTALSRÄTTGåva17/09/2022

Fastighetsgåva och formkrav

Vill ge bort 2 fritidshus, ett till varje son, som gåva. Hus nr 1 är värderat till 3 100 000 och hus nr 2 till 4 600 000. Hur ska jag göra för att detta skall bli rättvist? Skulle vilja ha lika värde till vardera son?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En fastighetsgåva behöver inte motsvara hela fastigheten, du kan ge bort andel i den dyrare fastigheten. Eftersom mellanskillnaden på fastigheterna är 1 500 000kr kan du ge bort andel i hus nr 2 som motsvarar cirka 750 000kr, till sonen som får hus nr 1. Då får båda dina söner ett värde på cirka 3 850 000kr i gåva. Du kan väldigt fritt utforma dina gåvor av fastigheter, förutsatt att du följer vissa formkrav.

Formkrav.
Det finns vissa formkrav som måste iakttas i gåvobrevet när du ger bort fastighet eller del av fastighet i gåva. Dessa formkrav är enligt 4 kap. 29 § Jordabalken (JB) samma som används vid överlåtelse av fastighet i 4 kap. 1 § JB. Gåvobrevet ska skrivas under av givaren av gåvan såväl som mottagaren. Handlingen ska innehålla en uppgift om köpeskillingen, som du sätter till noll kronor eftersom det är en gåva. Där ska även vara en förklaring av givaren att egendomen överlåtes på mottagaren.

Efter att dina söner fått sina gåvor måste de även söka lagfart för fastigheterna inom tre månader, 20 kap 1-2 §§ JB. Det görs hos lantmäteriet

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare