Fastighetsägares ansvar för ohyra

Är fastighetsägaren skyldig att ersätta skadan av skadedjur i fastigheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår frågan som att du vill veta om en fastighetsägare kan bli ersättningsskyldig gentemot en hyresgäst på grund av ohyra. Regler angående hyra av fast egendom återfinns i 12 kap. jordabalken (även kallad hyreslagen).

Om en lägenhet blir skadad så har hyresgästen rätt till ersättning för skadan om denne själv inte anses vara ansvarig, 12 kap. 16 § p. 1 JB. Med skada avses även ohyra och skadedjur om hyresgästen lider men till följd av dettag, 12 kap. 17 § 1 st JB. Genom lagkommenterar exemplifieras ohyra som t.ex vägglöss, kackerlackor, myror, mjölbaggar med mera.

Om inte hyresvärden avhjälper bristerna på egen hand efter tillsägelse har man som hyresgäst rätt till ersättning för att avhjälpa bristen, t.ex om man är tvungen att anlita ett företag för att utrota skadedjuren. Om avhjälpande inte sker inom rimlig tid eller om hyresvärden underlåter att hjälpa till får hyresgästen säga upp avtalet. Dessutom kan hyresgästen ha rätt till skälig nedsättning av hyran under tiden som lokalen/fastigheten är i bristfälligt skick. Ovanstående stadgas i 12 kap 11 § p. 1-3 JB.

Som svar på din fråga kan fastighetsägaren bli skyldighet att ersätta skada orsakad av skadedjur. Detta förutsätter att hyresgästen har lidit men och att skadedjuren inte tillkommit genom hyresgästens egna försummelse. Jag hoppas att du fått tillräckligt svar genom min kortfattade redogörelse och om du skulle ha några fler frågor är det bara att höra av sig till oss igen.

Mvh,

Victor EizykRådgivare