FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/03/2018

Fastighet i sambors bodelning

Hej! Jag äger 50 procent i en fastighet som vi köpte för en viss summa och nu är värderad 400 000 högre än vi har lån på. Vi ska nu separera och jag undrar om jag har rätt till något enligt sambolagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om ni är sambor så är det sambolagen (SamboL) som ska tillämpas i ditt fall. Om ni har köpt huset i syfte att använda det som er gemensamma bostad så räknas det som samboegendom (3 § SamboL) och ska ingå i bodelningen. Något förenklat så innebär det att värdet av en eventuell vinst ska delas lika mellan er (14 § SamboL). Du har också rätt till hälften av ert gemensamma bohag (3 och 6 § SamboL).

Om det är ett fritidshus så ska det bara ingå i bodelningen om ni använder det gemensamt. Annars så är dina 50 % helt enkelt dina, och hans 50 % hans – ni samäger då egendomen, och du har då rätt till din andel vid en eventuell försäljning (1 § samägandelagen).

Det du behöver göra för att få till en ordentlig delning av huset är att begära en bodelning, och det är jätteviktigt att du gör det senast ett år efter att ert samboförhållande upphör (8 § 2 st. SamboL), annars går rätten till bodelning förlorad. .

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så är du hjärtligt välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare