Fastighet i ett samboförhållande

Hej! Jag har en fråga, står inför ett husköp med min sambo men eftersom hon inte har något fast jobb så får inte hon ta några lån och det innebär att jag får stå för hela lånet. Vi har varit hösten jurist nyligen och enligt honom om vi inte gör något så får vi dela 50/50 på både hus och bohag vid en separation. Alternativet är att man skriver bort henne helt men det känns sådär också eftersom hon kommer lägga tid och pengar med huset. För mig känns det fel att riskera hälften vid en eventuellt seperation när jag gått in med mina pengar men även fel att hon inte får en enda krona, så frågan är, finns det inget alternativ som mellanväg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Först och främst, grattis till husköpet!

Som du verkar ha fått förklarat för dig ska ett gemensamt boende delas lika på vid en eventuell separation, detta framgår enligt 3 § sambolagen (samboL) (https://lagen.nu/2003:376#P3S1) och kallas samboegendom.Viktigt att man kollar på om det är samboegendom då bostaden ska vara köpt för gemensamt bruk, vilket det i ert fall handlar om. Vill man då ändra på det kan man skriva ett samboavtal som tillåter parterna att avvika från sambolagens regler gällande vad som ska vara samboegendom, det stadgas i 9 § samboL (https://lagen.nu/2003:376#P9S1). I ert fall rör det sig om en gemensam bostad som skulle delas på vid en separation.

För att det inte ska bli samboegendom skulle ni kunna skriva ett samboavtal där huset tillfaller dig eftersom du har betalat huset, vilket du beskriver i din fråga. Detta verkar dock inte vara det ni eftersträvar och ett alternativ för er hade kanske varit att skriva i ett samboavtal att en del av ert gemensamma bohag (möbler och liknande) ska tillfalla din sambo vid en eventuell separation och att ni skriver huset på dig. På det sättet får hon ändå ut en del värde men du får behålla huset. Ett annat alternativ vilket kan vara lättare är att när din sambo får ett fast jobb köper in sig i en del av fastigheten och ni reglerar andelarna i ett samboavtal.

Det som också är viktigt att tänka på är att ni kanske vill reglera vad som ska hända med huset om någon av er avlider, om den andra parten ska behålla fastigheten, detta kan göras genom ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mathilda WihlborgRådgivare