Fasthållen av grupp - knytnävsslag nödvärn?

Hej! Jag skulle hem en lugn lördagskväll hemma hos en kompis (jag var nykter). Och 40m från min port så står det ett gäng vid övergångsstället som jag skall korsa, utan att tänka mer på detta då jag vill hem och sova så gick jag igenom detta gänget och råkade stöta emot en av dessa, han puttar då till mig i ryggen och jag puttar tillbaka i bröstet, han får sedan ett tag med sin högerarm runt min nacke och hals och låser mig där, jag får svårt att andas och skriker att han ska släppa mig men gör inte detta. Jag får då panik och försöker slå mot honom för att få honom att släppa taget, träffar honom 3-4 ggr i ansiktet med knyten näve, trots detta släpper han inte taget men en tredje person lyckas dra undan honom från mig och det hela lugnar efter det ner sig. Han fick näsblod och jag ont i nacken! Efter detta anmäler han mig för misshandel för att jag slog honom, jag känner mig otroligt kränkt för detta då jag bara ville gå hem och sova men råkar stöta ihop med någon och det utlöser en jättegrej!

Kan jag bli dömd för misshandel trots att slagen endast var utdelade för att han skulle släppa taget runt min hals ?

Notera även att dom var runt 10 st och jag helt ensam!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett slag med knuten näve i någon annans ansikte är typfallet för normalgraden av misshandel, brottsbalken 3 kap. 5 §. Det är dock möjligt att undgå ansvar när en nödvärnssituation föreligger, 24 kap. 1 §. En nödvärnssituation föreligger mot ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp. Gärningen utgör i sådant fall brott endast om den är uppenbart oförsvarlig. Knytnävar är oftast tillåtet i en nödvärnssituation, se t.ex. NJA 1999 s. 460. Även om du gjort mer än vad nödvärnsrätten tillåter är det möjligt att du slipper ansvar om omständigheterna vad sådana att du svårligen kunde besinna dig, 24 kap. 6 §, s.k. excess. Med hänsyn till den hotfulla situationen är min bedömning att du agerade inom gränserna för vad som var tillåtet. Det kan dock finnas en risk att en domstol gör en annan bedömning på grund av den knuff du utdelade i den andre personens bröst eller för att det våld du använde bedöms vara uppenbart oförsvarligt.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare