FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/04/2017

Färgkod i föreningsstadgar.

Kan en förening stoppa vad man har för vindskyddsfärg på sin balkong. De har satt en färkod i sina stadgar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om jag uppfattat frågan rätt så har du vid inträdande i din förening ingått ett avtal där det b.la. framkommer vilken/vilka färger som är tillåtna att ha på sina vindskydd.

Stadgarna är att se som en förenings grundregler och det finns bestämmelser om vad dessa måste innehålla (se 2:2 lag om ekonomiska föreningar). Dock kan stadgarna innehålla ytterligare bestämmelser än de som anges i ovan nämnt lagrum.

Som grundregel ska avtal hållas, vilket innebär att om du ingått ett avtal så är det bindande (se 1:1 Avtalslagen). Om du är medlem i föreningen så har du accepterat avtalet och är därmed bunden till att följa det. Alltså är du bunden till att följa föreningens bestämmelser om färgkoden på vindskydd.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Hälsningar,

Josefine JohanssonRådgivare