Får vi måla om ett rum i vår hyresrätt?

Hej!

Jag och min sambo skulle måla om ett av rummen i vår hyresrätt. Vi skickar ett sms till hyresvärden för att fråga om lov. Utan svar från hyresvärden börjar vi måla då vi tänker att det inte borde vara några problem. Två dagar senare när vi är klara får vi svaret att "ingen hyresgäst målar om" utan att vi behöver anställa en målare och stå för kostnadena själva. Vi hade läst i hyresavtalet och där stod det att vi fick måla om så länge det var fackmannamässigt utfört. Har vi gjort något fel? Behöver vi göra något?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att detta rör ommålning i en hyresrätt blir Jordabalkens 12 kapitel tillämpligt för att besvara din fråga!

Precis som du säger har ni rätt att måla om, om ni står för kostnaden själva (12 kap. 24a § jordabalken). Eftersom ni har gjort det själva är det inte att garantera att ni gjort det fackmannamässigt, och det kan innebära att lägenhetens bruksvärde har minskat. Bruksvärdet kan även ha minskat beroende på om ni har valt en färg som inte är harmonisk eller som är att klassa som extrem. Det framgår inte av din fråga om ni har målat på en tapet eller på redan målad vägg, men om ni har målat på tapet kan även detta leda till att bruksvärdet minskat, oavsett vilken färg ni har använt.

Om bruksvärdet för lägenheten har minskat i samband med er ommålning, måste ni ersätta er hyresvärd för vad det kostar att återställa lägenheten i normalt skick när ni sedan flyttar ut (12 kap. 24a § jordabalken). Detta innebär alltså att ni har rätt att måla om i ert rum, om ni står för kostnaden själva och så länge lägenhetens bruksvärde inte minskat. Om det har minskat, så har ni fortfarande haft rätt att måla om, men det innebär att ni blir ersättningsskyldiga när ni flyttar ut.

För er säkerhet kan även nämnas att det inte är hyresvärden som bestämmer om bruksvärdet har minskat till följd av er ommålning. Det är hyresnämnden som bestämmer detta (12 kap. 24 a § 3 stycket jordabalken). Så när ni flyttar ut, är det en rekommendation att höra av er till hyresnämnden om er värd hävdar att ni är ersättningsskyldiga.

Ett tips för framtiden är att ta kort på rummet innan ni målar om, för att kunna visa på att bruksvärdet inte minskat efter ommålning – om ni själva inte anser det.

Hoppas att detta besvarade din fråga, och lycka till!

Elina BergstedtRådgivare