Får vårdcentralen neka mig vård?

Hej

Har en tex vårdcentral, sjukhus mm rätt att tvinga bära mig munskydd?

Om jag inte kan eller vill använda munskydd pga olika anledningar har vårdcentralen, sjukhuset mm rätt att neka mig vård?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi en s.k. vårdgaranti. Enligt 9 kap. 1 § hälso- och sjukvårdslagen innebär denna vårdgaranti att du i det landsting du är folkbordförd i inom en viss tid har rätt att få kontakt med primärvården, få en medicinsk bedömning av läkare eller annan legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal inom primärvården, få besöka den specialiserade vården och få planerad vård.

Att du ska ha munskydd när du besöker en vårdcentral är en rekommendation och inte ett absolut tvång. Om du väljer att besöka vårdcentralen utan munskydd måste du dock vara beredd på alternativa lösningar för att säkerställa de övriga patienternas och personalens säkerhet, t.ex. att du får vänta utomhus på din tur eller liknande.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare