Får vår dotter flytta till mig?

Hej.

Jag började ett nytt jobb 2013 på en ort 15 mil från där resten av familjen bodde (sambo och 4 gemensamma barn). Jag fick fast tjänst och har jobbat där sedan dess. Efter ett par år tog det slut mellan mig och barnens far och de fick bo kvar med tanke på skola och så vidare. Vi har gemensam vårdnad och jag har träffat barnen i stort sett varje helg i vår tidigare gemensamma bostad. Nu går vår yngsta dotter i 9:an och vill flytta till mig när hon ska börja gymnasiet (hon hinner fylla 16 år) men hennes pappa tänker inte låta henne flytta. Vad gäller? Kan han vägra trots att hon är så gammal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar om din dotter får flytta till dig när hon ska börja gymnasiet även om hennes pappa inte vill det. Här under går jag igenom vad som gäller enligt föräldrabalken (FB).

Får dottern flytta?

Eftersom du och barnens far har gemensam vårdnad har ni också gemensam bestämmanderätt i viktigare frågor som rör er dotter. Det betyder att båda måste vara överens innan ni fattar beslut i frågor om till exempel skolgång och boende. (6 kap. 13 § FB).

Det är både er rättighet och skyldighet som vårdnadshavare att bestämma i frågor som rör er dotter. Med det sagt ska ni som vårdnadshavare också ta allt större hänsyn till er dotters synpunkter och önskemål i takt med hennes stigande ålder och utveckling. (6 kap. 11 § FB).

Slutsats

Jag har tyvärr inget enkelt svar på om er dotter får flytta eller inte. Å ena sidan ska du och barnens far vara överens, å andra sidan är er dotter hela 16 år vilket innebär att hennes önskemål ska tas på allvar. Allra bäst hade varit om ni kunde komma överens inom familjen. Om det inte funkar rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare