Får utlandspensionärer söka vård i Sverige?

När jag fått uppehållstillstånd i Sverige som varaktig bosatt i ett annat EU land pensionär har jag rätt att få vård i Sverige

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att man ska vårdas inom det land man är försäkrad i. Pensionärer med svensk pension undantas dock från huvudregeln. Är man pensionär och bosatt i ett annat EU-land har man rätt till all vård i Sverige till svensk patientavgift. Du behöver ett intyg från försäkringskassan om att du har rätt till förmånerna, (intyg här).

Min rekommendation är att du kontaktar försäkringskassan för att få hjälp med intyget.

Försäkringskassan kontaktnummer 0771-524 524.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare