Får styrelsemedlemmar vara med och rösta på föreningsstämman vid val av revisor?

Hej!

I en bostadsrättsförening, får styrelsen vara med och rösta om vem som ska vara föreningens egna revisor? Med tanke på att revisorn ska granska styrelsen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt Bostadsrättslagen 1 § andra stycket så ska Lag om ekonomiska föreningar tillämpas på bostadsrättsföreningar när bostadsrättslagen hänvisar till denna lag. Detta är fallet när det gäller dom paragrafer som jag räknar upp nedan vilket innebär att dessa paragrafer är tillämpliga även på bostadsrättsföreningar.

En ekonomisk förening ska ha minst en revisor och revisorerna väljs i normalfallet av föreningsstämman. LEKF 8 kap. 1 §.

Det är medlemmarna som har rätt att rösta vid föreningsstämman. Styrelsemedlemmarna är i regel också medlemmar i bostadsrättsföreningen vilket innebär att dom har rösträtt vid föreningsstämman. LEKF 7 kap. 2 §

Det finns vissa inskränkningar i en medlems rätt att rösta vid föreningsstämman. LEKF 7 kap. 36 §. Dessa inskränkningar gäller följande situationer:

- Frågor om talan mot medlemmen

- Frågor om medlemmens befrielse från skadeståndsansvar eller annan förpliktelse mot föreningen

- Frågor om talan eller befrielse enligt ovan mot någon annan person om medlemmen har något väsentligt intresse som kan strida mot föreningens

Dessa situationer tar inte sikte på valet av revisor, vilket innebär att det inte finns något hinder mot styrelsemedlemmar att delta i en omröstning om valet av revisor i föreningen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller ifall du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare