Får skolan polisanmäla mitt barn innan de kontaktar mig?

Får skola polisanmäla högstadieelev utan att informera vårdnadshavare?

Min son 13år har enl lärare gjort miner och rörelser som kan förknippas med sex och kvinnan har sagt ifrån att det känns obehagligt till lärare och rektor men skolan har inte informerat mig om detta även då att det hänt för flera veckor sedan och igår så har han sagt till läraren: M*lwin vill k*ulla dig samtidigt som denne kamrat suttit jämte och skrattat, skolan har heller inte informerat mig om detta utan gjort en anmälan och samtidigt så vet samtliga lärare i skolan (även de som inte har med min son att göra i skolan).

Detta känns inte alls OK att skolan undanhåller mig, vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de fall brott sker i eller i anknytning till skolan har skolan som huvudregel att de ska göra en polisanmälan. Anmälan ska göras av rektor och om rektor inte finns tillgänglig ska anmälan göras av den i personalen som bevittnat brottet.

Eftersom skolans anmälningsplikt vid händelse av brott inte är reglerad i någon lag är det även möjligt för skolor att sätta upp egna riktlinjer för hur en anmälan ska gå till.

I detta fall tycks det som att skolan bedömt situationen såsom ett brottsligt förfarande. De har alltså haft möjlighet att anmäla beteendet. Däremot kan det diskuteras huruvida det var lämpligt att inte kontakta dig först. Men det kan inte anföras att skolan agerat felaktigt i relations till lagstiftning.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare