Får sambos tillbaka sin del av kontantinsatsen till lägenheten vid separation?

Hej!

Min dotter och hennes sambo har köpt en lägenhet tillsammans.

Min dotter La ca 308 tusen kronor i kontantinsats , hennes sambo 100 tusen.

Om de skulle flytta i sär och sälja, har då båda paterns då rätt till dem kontantinsatsen som de la in vid köpet?

Kan man skriva ett sambo avtal som gör att parterna får sin del

tillbaka av kontantinsatsen.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrum
Om man inte skriver ett samboavtal så kommer Sambolagen (2003:376) att gälla.

Sambolagen vid en separation
Vid en separation mellan sambos kan någon av dem begära bodelning och det är då som samboegendomen skall fördelas mellan dem (8 § Sambolagen). Det är sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendomen, med villkoret att det skall ha förvärvats för gemensam användning (3 § Sambolagen).

Vid en separation, om bodelning begärs inom ett år av någon av parterna, skall den gemensamma egendomen delas lika efter avdrag för skulder (14 § Sambolagen). Det spelar alltså ingen roll om någon har lagt ner mer pengar vid köp av bostad eller liknande, det kommer ändå att delas lika enligt lagen.

Samboavtal går före Sambolagen
Som du skriver kan man dock välja att skriva ett samboavtal istället, då gäller inte sambolagen på de områden som ni själva har valt att bestämma hur uppdelningen skall se ut på. Där kan ni själva skriva t.ex. att de skall få tillbaka samma procent vid en försäljning som de lagt ner på kontantinsatsen. Det är dock viktigt att samboavtalet är skriftligt, att det framgår tydligt vad som gäller och att båda har skrivit under (9 § Sambolagen).

Jag skulle rekommendera er att titta på Lawlines egna samboavtal som enkelt och till ett fast pris går att upprätta genom vår avtalstjänst: https://lawline.avtalsrobot.se/

Sammanfattning
Enligt sambolagen skall bostad som införskaffats för gemensamt bruk räknas som gemensam egendom vid en eventuell bodelning. Om man vill bestämma själv hur uppdelningen av tillgångar skall se ut vid en separation kan man istället skriva ett samboavtal.

Hoppas detta besvarar din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Filippa Nielsen NorelindRådgivare