FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/09/2021

Får polis beslagta alkohol från tonåring som denne har hittat?

Får en polisman beslagta alkohol från en sjuttonåring som hittat alkoholen i en buske?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bära på alkohol är inte olagligt, detta gäller även om en minderårig innehar alkoholdrycker. Om det finns anledning att anta att alkoholen som tonåringen bär bå har anskaffats olagligt genom t.ex langning så ska, enligt alkohollagens 12 kap. 1 §, dessa drycker då förverkas. Men då det här är fråga om alkohol som hittats i en buske finns det inga skäl till att anta att någon olaglig gärning ska ha inträffat. Beslagtagandet av alkoholen enligt de omständigheter du har angivit ska enligt min bedömning därför anses olovlig.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare