FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/01/2022

Får polis begära urinprov på grund av tidigare dom?

Hej!

Jag har en vän som åkte dit för narkotikabrott när han var 16 år gammal. Idag är han 22 år och blev stoppad av polisen och skulle visa körkort och blåsa, vilket gick bra, han var nykter. När polismannen tog körkortet och kollade upp honom så såg polismannen att han hade en tidigare narkotikadom, och sa då att han var tvungen att följa med för ett urinprov.

Problemet var då att han hade rökt gräs tre dagar innan, så när han gav urinprovet så gav det utslag för cannabis och han åkte dit för drograttfylleri.

Det här var tre månader sedan. När jag fick höra det här så undrar jag om polisen får ta in honom på grund av en tidigare dom? Och finns det något man kan göra i efterhand? Han var ju inte påverkad under körningen.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör kroppsbesiktning och regler om detta finns i rättegångsbalken (RB).

Får polisen begära urinprov på grund av tidigare dom?

Den som är skäligen misstänkt för brott på vilket fängelse kan följa får kroppsbesiktigas bland annat för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredningen av brottet (28 kap. 11–12 §§ RB). För att någon ska vara skäligen misstänkt krävs att det finns konkreta omständigheter som med viss styrka pekar på att den misstänkte har begått den gärning som misstanken avser. I ett beslut från Justitieombudsmannen (JO) står att den omständigheten att en person är påverkad av annat än alkohol och "i övrigt varit känd i narkotikasammanhang" inte utgör konkreta omständigheter av sådan beskaffenhet att det kan grunda en skälig misstanke om narkotikabrott.

Huruvida polisen har haft rätt att ta urinprov beror på (1) om din vän varit skäligen misstänkt för ett brott och (2) om fängelse ingår i straffskalan för brottet. I detta fall rörde det sig troligtvis om drograttfylleri eftersom det var det som din vän dömdes för. Straffskalan för drograttfylleri av normalgraden är böter eller fängelse i högst sex månader (4 § 2 st. trafikbrottslagen). Fängelse ingår alltså i straffskalan. Frågan blir då om din vän var skäligen misstänkt. Att ta urinprov på någon endast på grund av att en tidigare dom kan enligt min mening inte anses som en tillräcklig konkret omständighet. Speciellt med hänsyn till JO:s uttalande ovan. Är det däremot så att polismannen uppfattat din vän som påverkad under körningen skulle det troligtvis kunna utgöra grund för skälig misstanke.

Finns det något man kan göra i efterhand?

Känner din vän sig orättvist behandlad kan han vända dig till JO och göra en anmälan. Fanns ingen skälig misstanke har polismannen gjort fel och kan få kritik för det. Anmälan kan göras direkt på JO:s hemsida.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare