FrågaSKATTERÄTTAvdrag31/10/2018

Får personen som betalat för tillbyggnad och reparationer göra hela avdraget vid försäljning av huset?

Vid försäljning av huset så skall man göra avdrag för tillbyggnad och reparationer. Om ena partnern har stått för all betalning av detta. Får då denna person göra avdraget på sin 50 del.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår dig som att två personer äger ett hus gemensamt och nu ska sälja det. Och att din fråga gäller det avdrag säljaren får göra i sin inkomstdeklaration för tillbyggnad och reparationer. Jag förstår det också som att personerna äger 50 % var av huset. Och att huset säljs tillsammans med tomten den står på, vilket betyder att det är en fastighet i lagens mening. Regler om avdrag vid försäljning av fastighet finns i Inkomstskattelagen (IL).

Får personen som betalat för tillbyggnad och reparationer göra hela avdraget?
När två personer säljer en fastighet som de båda äger till lika stor del ska de skriva upp inkomsten från försäljningen i sin inkomstdeklaration (IL 42 kap. 1 § + IL 45 kap. 1 §). De båda kommer behöva betala skatt på denna inkomst.

I deklarationen får de däremot göra avdrag för bl.a. tillbyggnad och reparationer, vilket leder till att vinsten/inkomsten från försäljningen inte blir lika stor och att de därmed får betala mindre skatt. Avdragen är kopplade till själva fastighetsförsäljningen och inte till en viss person. Avdragen ska därför fördelas mellan fastighetsägarna precis så som försäljningsinkomsten. Äger de två personerna fastigheten till 50 % var, så ska de ta upp 50 % var av försäljningsinkomsten i deklarationen och även göra avdragen till 50 % var i deklarationen.
- Kostnad för reparationer är så kallade "förbättringsutgifter" och får dras av om de utförts under de senaste 5 åren och uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år (IL 45 kap. 11 §).
- Kostnad för ny-, till- och ombyggnad får alltid dras av oavsett när det utfördes och till hela beloppet.

Det spelar alltså ingen roll om endast en av fastighetsägarna har betalat för tillbyggnad och reparationer. Den ena ägaren får göra avdrag för hälften av kostnaderna för tillbyggnad och reparationer i sin deklaration och den andra ägaren får likaså göra avdrag för hälften.

Sammanfattning:
Även om ena partnern har stått för all betalning av tillbyggnad och reparationer så får inte denna person göra hela avdraget på sin del. Avdragen är kopplade till fastigheten och inte till ägarna och ska delas upp enligt ägarandelarna. Om personerna äger 50 % var får de göra avdrag med 50 % var.

Hoppas du fått svar på din fråga!

För vidare frågor angående din inkomstdeklaration kan du kontakta Skatteverket. Du är också välkommen att återkomma och ställa oss på Lawline en ny fråga med ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare