Får personal på förskola begära legitimation av den personen som kommer för hämtning av barn från förskolan?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga

Legitimation är något som ger varje person en möjlighet att styrka att denne är just den personen som den utger sig för att vara. Vem som helst, som anses ha skäl, att behöva ha identifikationen styrkt hos någon annan kan begära att få se dennes legitimation. Sen är det upp till den som blir tillfrågad om denne vill visa detta eller inte.

Det är inte vanligt att personer som hämtar barn på dagis behöver visa legitimation för detta. Det är desto vanligare att vi i andra sammanhang är tvingade att visa legitimation för att få del av annat i samhället. Hyra bil, skriva högskoleprov och när man gör vissa biljettköp är biljetten personlig.

Barnen är också personliga och får aldrig lämnas ut till en person som inte är behörig att hämta dem. Förskolor på mindre orter har oftast koll på vilka som är mamma, pappa och morfar och farmor, om dessa vanligtvis hämtar barnen. De gånger barnen ska hämtas av någon annan så ska detta meddelas till förskolan så personalen vet att lämna ut barnet till någon annan än ordinarie hämtare. Har personal i dessa fall fått ett namn men aldrig träffat denne skulle det inte vara konstigt att be denne legitimera sig.

På större förskolor där det finns många barn, mycket personal och flera vikarier så blir det nog svårare för personal att veta om den som hämtar på förskolan är behörig att göra det. Det finns situationer där barn följt med fel hämtare. Sovande barn har lämnats ut där personal har tagit för givet att den som hämtar vet själv vilket barn den ska hämta. Kan tyckas märkligt men pga av hård kritik mot förskolorna i Sverige för bristande kontroll vid hämtning så kan nog många förskolor ha tagit på sig ett större ansvar och därmed inte lämnar ut ett barn där föräldern inte meddelat att någon annan ska hämta. Många förskolor har en hämtningslista på varje barn och står man inte med får inte barnet lämnas ut förrän förälder kan nås och godkännande kan ges. För den som inte ser bekant ut för förskolan kan helt enkelt legitimation begäras.

Detta är enbart för att undvika tidigare misstag som skett. Det blir ganska traumatiskt för den förälder som kommer till förskolan för att hämta sin lille tvååring och personalen säger att en äldre gubbe hämtat honom för en timme sedan. Detta har nämligen hänt.

Många barn lever dessutom idag mer skyddat än andra barn pga olika anledningar och jag kan tänka mig att många förskolor kan komma att införa någon form av obligatorisk legitimering vid hämtning. Det låter obekant för oss svenskar att behöva ha det så men det finns inget olagligt med att införa detta.

Hoppas du fått ett svar på din fråga

Jennie NilssonRådgivare