FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/11/2018

Får minderårig hyra lägenhet utan vårdnadshavares tillstånd?

Kan jag hyra en lägenhet som 17-åring om jag inte har mina föräldrars tillstånd? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Du får inte hyra en lägenhet utan dina vårdnadshavares tillstånd innan du fyller 18. Det beror på att du inte kan ingå avtal själv medan du fortfarande är omyndig. Detta står i 9:1 föräldrabalken. Om du vill bo i en egen lägenhet är det därför dina föräldrar som måste stå på hyresavtalet.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare