FrågaAVTALSRÄTTFormkrav20/10/2019

Får mina svärföräldrar bevittna min mammas framtidsfullmakt?

Min mamma har skrivit en framtidsfullmakt där jag är fullmaktstagare och min fru är granskare. Får mina svärföräldrar bevittna fullmakten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått dig rätt så är du fullmaktshavare till framtidsfullmakten. Därmed är det alltså du som genom framtidsfullmakten får behörighet att företräda din mamma i framtiden.

Jag kommer att hänvisa till lagen om framtidsfullmakter och ärvdabalken (ÄB) i mitt svar.

Dina svärföräldrar kan bevittna framtidsfullmakten

Svaret på din fråga är ja – dina svärföräldrar kan bevittna din mammas framtidsfullmakt. Jag kommer nu att beskriva varför det är så.

En fullmakthavares närstående får vara vittnen

Dina svärföräldrar räknas som dina närstående, eftersom de står i direkt nedstigande till svågerlag till dig.

På grund av det skulle de ha varit förhindrade att vara vittnen om det rörde sig om ett testamente istället för en framtidsfullmakt (10 kap. 4 § andra stycket ÄB).

Reglerna om vilka som får lov att vara vittnen till en framtidsfullmakt är i stort sett desamma som för testamenten, men skiljer sig åt i en viktig del. För framtidsfullmakter finns det nämligen inget som hindrar fullmakthavarens närstående från att vara vittnen (4 § tredje stycket, andra meningen lagen om framtidsfullmakter och 10 kap. 4 § första stycket ÄB).

Därmed får dina svärföräldrar bevittna din mammas framtidsfullmakt.

Personer som inte får vara vittnen

Det kan vara bra att veta vilka som inte får lov att vara vittnen till framtidsfullmakten.

Först och främst får du själv inte bevittna fullmakten (4 § tredje stycket, första meningen lagen om framtidsfullmakter).

Inte heller följande personer får vara vittnen (10 kap. 4 § första stycket ÄB):

- Personer under 15 år.

- Personer som inte förstår vad bevittnandet innebär på grund av en psykisk störning.

- Din mammas eventuella make eller sambo.

- Hennes syskon, släktingar i direkt upp- eller nedstigande led eller personer i direkt upp- eller nedstigande svågerlag till henne.

Sammanfattning

Dina svärföräldrar får lov att bevittna din mammas framtidsfullmakt, eftersom lagen inte hindrar dem som dina närstående från att vara vittnen.

Det kan dock vara en god idé att be två andra personer att vara vittnen ändå. Det beror på att dina svärföräldrars opartiskhet skulle kunna ifrågasättas, eftersom de är närstående till dig. I värsta fall skulle det kunna leda till att en domstol ogiltigförklarar framtidsfullmakten. Därför vill jag råda din mamma till att exempelvis be två grannar eller bekanta att vara vittnen istället.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Lycka till med framtidsfullmakten!

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare