Får mina barn det som testamenterats till mig?

Hej, min pappa har testamenterat sommarstället till mig. Vi är två syskon och jag undrar hur man kan göra för att "skydda" min del av arvet om det är så att jag avlider före min pappa. Jag har två barn som jag önskar att min del av arvet ska gå till.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar hur du ska göra för att dina två barn ska få sommarstället om du avlider före din pappa. Bestämmelser om arv och testamente finns i ärvdabalken (ÄB).

Representationsrätt

Om du avlider före din pappa uppstår frågan om vem som ska ärva sommarstället som har testamenterats till dig. Som utgångspunkt ska din pappas vilja vara styrande för vad som ska ske (11 kap. 1 § ÄB). Men skulle det vara så att din pappa inte har uttryckt något om vem han vill ska få sommarstället istället för dig finns en presumtionsregel som bestämmer vad som gäller. Enligt den presumtionsregeln är det dina barn som ska få det som har testamenterats till dig i ditt ställe om du avlider före din pappa (11 kap. 6 § ÄB).

Slutsats

Om din pappa inte uttryckligen sagt något annat om sommarstället blir det automatiskt dina barn som får sommarstället istället för dig. Det betyder att du inte behöver göra något för att dina barn ska få sommarstället.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare