Får min sambo kasta ut mig utan uppsägningstid?

Hej!

Jag har varit sambo med min tjej i 4 år.

För ca 6 veckor sedan så gjorde vi slut men hon sa till mig att vi skulle fortsätta bo tillsammans i lägenheten som hon köpte under tiden vi varit tillsammans.

Att vi skulle bo tillsammans som vänner.

I lördags så åkte jag iväg till Rhodos en vecka på semester och I förrgår började massa tjaffs.

Hon säger nu att jag inte kommer kunna komma in i lägenheten då dom ska byta lås. Mina saker är där inne, hela mitt liv.

I samband med köp skrevs ett papper som innebär att den som betalt lägenheten äger den och att den inte är möjlig att dela upp så att säga.

Får hon bara kasta ut mig hur som helst, eller gäller faktiskt 3 månaders uppsägningstid?

Mvh

Förvirrad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Det avtal du nämner kallas för samboavtal vilket ger din sambo rätten till bostaden. Du kan dock fortfarande göra anspråk på den egendom (möbler etc.) ni köpt tillsammans som är avsedd för gemensamt bruk om inget annat har avtalats. Du har också rätt att hämta dina saker omgående trots att låsen är bytta.

Eftersom din sambo äger bostaden till 100% har hon rätt att be dig flytta ut direkt. Ni har haft ett samboförhållande och därmed är reglerna för uppsägningstid för inneboende inte tillämpligt. Det finns undantag i sambolagen, men dessa gäller endast om det finns barn med i bilden.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att allt löser sig för dig.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare