Får min sambo besittningsrätt i mitt hus när jag dör?

Min mor bor med sambo i ett hus som hon är delägare till. Sambon är inte delägare och har inte betalat hyra till ägarna. Får sambon besittningsrätt när hon dör?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din mor dör kan en bodelning bli aktuell. Det som ingår i bodelningen vid samboförhållande kallas för samboegendom och omfattar gemensam bostad och bohag. Om din mor har köpt huset i syfte att bo där gemensamt med hennes sambo kommer bostaden att ingå i bodelningen som samboegendom, vilket innebär att din mors sambo kommer att ha rätt till halva delen av din mors andel trots att sambon inte bidragit ekonomiskt. Om huset inte är samboegendom är det en enskild egendom och omfattas inte av bodelningen, vilket innebär att din mors sambo inte har rätt till huset på något vis.

I sambolagen framgår att den ena sambon kan få besittningsrätt vid samboförhållandets upphörande fastän att egendomen inte utgör samboegendom och ägs helt av den andra sambon. I ditt fall rör det sig om ett hus, och vad det gäller besittningsrätt i ett hus där sambon inte är ägare så regleras inte detta i lag. Lagen reglerar endast övertagande av hyres- och bostadsrätt. Det finns därför ingen möjlighet för din mors sambo att ta över bostaden eftersom att det är fråga om besittningsrätt i ett hus.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Paulina CeylanRådgivare