Får min pojkvän behålla lägenheten för att han betalat de senaste hyrorna?

Hej. Jag och min pojkvän har gjort slut. Jag står själv på lägenheten och han har bott här men står skriven hos hans mamma. Nu påstår han att han kan slänga ut mej och min dotter bara för han har betalat dom senaste 3 hyrorna. Är det sant eller hur funkar det?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och din pojkvän har bott ihop och därför varit sambos, även om han står skriven på sin mammas adress. Regler om vad som gäller vid separation mellan sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Är lägenheten samboegendom?

Vid separation ska enligt sambolagen er samboegendom delas upp mellan er i en bodelning om någon av er begär det. (8 § SamboL) Samboegendom är er gemensamma bostad och bohag, t.ex. Möbler, hushållsmaskiner och annan lös egendom ni har i hemmet, om ni har förvärvat egendomen för gemensam användning. (3 § SamboL) Samboegendomen ska delas lika mellan er. (14 § SamboL)

Det framgår inte i din fråga om ni köpte/hyrde lägenheten för att flytta in i den tillsammans, eller om du hade lägenheten redan innan din sambo flyttade in. Det är bara om ni köpte/hyrde lägenheten med syftet att använda den som gemensam bostad som den räknas som samboegendom. (3 § SamboL)

Du har rätt till lägenheten om den inte är samboegendom

Om ni inte köpte/hyrde lägenheten med syftet att bo i den tillsammans, utan du köpte/hyrde lägenheten för din egen användning, så är det inte samboegendom och din sambo har då ingen rätt till lägenheten. Det spelar ingen roll att han har betalat de tre senaste hyrorna. Det är du som har rätt att bo kvar i lägenheten.

Du har rätt till lägenheten även om den är samboegendom

Om ni köpte/hyrde lägenheten för att bo i den tillsammans utgör den samboegendom. Det är då den sambo som bäst behöver lägenheten som har rätt att få den i avräkning på sin halva av samboegendomen. (16 § SamboL) Utifrån din fråga verkar du ha stor möjlighet att få behålla lägenheten eftersom du nämner att du har en dotter. Jag tolkar din fråga som att det inte är er gemensamma dotter. Du kommer anses ha bättre rätt till lägenheten för att en stabil miljö är viktigt för barn, vilket din dotter får genom att bo kvar i lägenheten.

Även om lägenheten utgör samboegendom kommer du alltså anses ha bättre rätt till lägenheten eftersom du har en dotter. Du kommer därför ha rätt att bo kvar i lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare