Får min mor göra vad hon vill med sin egendom efter min fars död?

Min mor har sålt sin jordbruksfastighet till ett barnbarn för under taxeringsvärdet. Summan hon får ämnar hon dela lika mellan mej o min bror. Min bror tycker inte att hon kan sälja till ett barnbarn o hävdar att han har rätt till större summa pengar än vad han får. Kan mor själv bestämma till vem o under vilka omständigheter hon säljer sin fastighet som hon sedan i sommar var ensam ägare till efter fars dödsfall?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i ärvdabalken (ÄB).

Arvet efter din far

När din far gick bort ärvde din mor honom, 3 kap. 1 § ÄB. Huvudregeln är att makar ärver varandra med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär att din mor i ditt fall får använda kvarlåtenskapen efter sin make som hon vill, förutom att testamentera bort den. Hon får heller inte genom gåva eller liknande handling orsaka en väsentlig minskning av sin egendom, 3 kap. 3 § ÄB. Att hon ärvt med fri förfoganderätt innebär nämligen också att en kvotdel av kvarlåtenskapen utgör efterarv efter din far som vid din mors död kommer att delas lika mellan dig och dina syskon eller andra eventuella arvingar som har rätt till efterarv efter din far, 3 kap. 2 § ÄB. För att ni ska kunna få ut efterarvet efter er far är det därmed viktigt att er mor inte minskar sin egendom med väsentlig mån. Så länge din mor inte testamenterar bort arvet efter sin make får hon annars göra vad hon vill med det, däribland även sälja fastigheten.

Försäljning till underpris av fastigheten
Eftersom en försäljning till underpris däremot är ett så kallat blandat fång, alltså både ett köp och en gåva och som därmed kan likställas med en gåva, kan detta innebära att din mor genom en försäljning till underpris minskar sin egendom med väsentlig mån. Det avgörande i ditt fall blir om gåvan är att anse som att egendomen minskats med väsentlig mån. Högsta domstolen har ansett att minskning med väsentlig mån skett om den efterlevande makens totala egendom minskat med minst en fjärdedel, NJA 2013 s. 736. Gåvan utgörs av skillnaden mellan fastighetens marknadsvärde och det som din mor sålde fastigheten för.

Eventuellt rätt till vederlag

Det är svårt för mig att säga om gåvan innebär att egendomen minskat med väsentlig mån, men om så är fallet har du och din bror (och andra eventuella arvingar till din far som är berättigade till efterarv) rätt till vederlag (ersättning) vid er mors död, 3 kap. 3 § ÄB. Det är dock viktigt att veta att detta kan bli aktuellt först när er mor går bort. Du och din bror har alltså i nuläget inte ''rätt till'' några pengar efter er mor. Att ge er köpesumman är helt frivilligt från hennes sida och att betrakta som en gåva. Det är först när hon går bort som det går att tala om att ni ''har rätt'' till egendom, både i form av efterarv efter er far, arv efter er mor och eventuellt vederlag, 2 kap 1 § och 3 kap 2-3 §§ ÄB.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan alltså försäljningen till underpris innebära att er mors egendom anses ha minskats med väsentlig mån och att du och din bror därmed har rätt till vederlag vid er mors död. Eftersom det dock för mig är svårt att säga om gåvan är att anse som en minskning med väsentlig mån rekommenderar jag dig att kontakta Lawlines juristbyrå om du vill ha ett mer precist svar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Alma LövgrenRådgivare