Får min hyresvärd gå in i vår lägenhet?

Vår hyresvärd gick in med egen nyckel när vi var borta och la ett uppsägningskontrakt på bordet. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver inte vilken sorts hyresrätt det handlar om, men jag antar att ni hyr en lägenhet att bo i. Regler om hyra finns i 12 kapitlet i Jordabalken. Som hyresgäster har ni ensam rätt att disponera över er bostad. Er hyresvärd har alltså som utgångspunkt inte rätt att gå in i er lägenhet för att lämna uppsägningskontraktet.

Det finns dock vissa undantagssituationer då er hyresvärd har rätt att gå in i er lägenhet utan ert samtycke. Er hyresvärd har exempelvis rätt att gå in i er lägenhet för att utföra förbättringsarbeten som inte kan uppskjutas utan att det innebär skada. Detta framgår av 12 kap. 26§ Jordabalken. Det finns dock inget undantag som ger er hyresvärd tillåtelse att gå in i er lägenhet utan ert godkännande för att lämna ett uppsägningskontrakt på ert bord.

Det som er hyresvärd har gjort bör istället betraktas som hemfridsbrott enligt 4 kap. 6§ Brottsbalken, eftersom hyresvärden gått in utan tillåtelse i er bostad.

Sammanfattningsvis får hyresvärden inte gå in i er lägenhet för att lämna uppsägningskontraktet på ert bord. Att hyresvärden har gjort så bör betraktas som hemfridsbrott.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare