Får min hyresvärd bestämma att min kusin inte ska ta över hyresrätten efter mig?

Hej! Jag har drivit en enskild firma i en lokal som jag har hyrt i 10 år och vill nu avveckla verksamheten. Min kusin vill gärna ta över lokalen för att starta upp sitt företag. Min hyresvärd vägrar dock att låta min släkting ta över på grund av att hyresvärden istället vill hyra ut lägenheten till en av dennes släktingar. Kan hyresvärden göra detta? är det oskäligt?

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Det är inte oskäligt att hyresvärden har rätt att bestämma vem som ska ta över hyresrätten efter dig. Hyresvärden har rätt att välja vilka denne vill ha som hyresgäster.

Jag önskar din kusin ett lycka till med att hitta en annan lika bra lokal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare