Får min hyresvärd begära ut min lönespecifikation?

Hej, min dotter och hennes sambo ska flytta och deras hyresvärd vill ha kopior av bådas lönekonto?? Att se hur mycket dom får per månad!! Är inte detta olagligt? Båda har arbete en med fast timlön med 100% och dotter

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga så tolkar jag att ett lönekonto där man kan se hur mycket en person tjänar är en lönespecifikation.

Avtalsfrihet
I Sverige råder avtalsfrihet, vilket innebär att man får avtala om nästan vad som helst. Eftersom hyresvärden ställer vissa krav på sina hyresgäster har hen all rätt att kräva viss information som är av vikt för uthyrningsverksamheten. Det kan då alltså krävas att din dotter med sambo måste uppvisa sina lönespecifikationer för att hyresvärden ska vilja ingå ett hyresavtal med dom.

Hur gör andra hyresvärdar?
Jag kikade igenom vilka uppgifter de "stora" hyresvärdarna gjorde och samtliga kräver en lönespecifikation från minst 3 månader bak i tiden innan hyresavtalet ingås (exempel hittar du här). Detta görs för att säkerställa att hyresgästen kan göra rätt för sig med sin betalning av hyra.

Slutsats
En lönespecifikation är av stor vikt för att hyresvärden ska kunna bedriva sin verksamhet. I och med att samtliga stora hyresvärdar gör liknande har jag svårt att se att detta agerandet ska strida mot svensk rätt.

hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare