FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/06/2023

Får min granne verkligen bygga en altan närmare än 4,5 m till tomtgränsen och vad gör jag om så sker?

Granne byggde en altan för nära min fastighet för 4 år sedan utan lov. Vad kan jag göra? Vår granne har byggt en altan med insynsskydd på 1,8 m, från marken är denna totalt ca 2,8 m hög. Terrassen ligger ca 1m -2m från min fastighet. Vi lever i en icke detaljplanemiljö. Det störde oss i början, men man kan inte prata med grannarna. Nu säljer han huset, nu vill vi gärna att altanen demonteras då det även finns en integrerad pool och det är väldigt stökigt där när den används. Eftersom vi inte vet vem som köper huset. Jag skrev till fastighetsmäklaren för att fråga om det fanns tillstånd för altanen, då den byggdes för nära fastigheten.Svaret kom att det inte bodde några grannar vid den tid den byggdes, vilket inte stämmer eftersom vi bor här och terrassen byggdes 2019, jag har även bilder på denna. Dessutom kom uttalandet från fastighetsmäklaren, eftersom omgivningen inte är plan i detalj behöver man inte hålla 4,5 m avståndet. Frågar vi något från kommunen får vi alltid beskedet att det måste ligga 4,5 m från grannfastigheten. Vad gäller här och vad kan man göra? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är plan- och bygglagen (PBL).

I grunden behövs bygglov för den här typen av åtgärder. I 9 kap. 2 § 1 st. PBL sägs nämligen att det krävs bygglov för bl.a. nybyggnad och tillbyggnad. Emellertid finns vissa undantagsbestämmelser och en av dessa, vilken avser undantag för en- och tvåbostadshus såväl inom som utanför detaljplan, återfinns i 9 kap. 4 b § 1 st. 1 p. PBL. Däri uttalas att för en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § (i samma kapitel) inte bygglov för att göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter. Av bestämmelsens andra stycke följer dock att om en sådan åtgärd vidtas närmare gränsen än 4,5 meter fordras att de grannar som berörs medger det. Utifrån det nyligen sagda och givet din första fråga kan därför, i vart fall enligt min mening, konstateras att kommunen har rätt, inte fastighetsmäklaren.

När det sedan gäller din andra fråga kan följande anföras. Av 11 kap. 20 § 1 st. PBL framgår att om det på en fastighet eller i fråga om ett byggnadsverk har vidtagits en åtgärd i strid mot denna lag (dvs. PBL) eller föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av lagen, får byggnadsnämnden förelägga den som äger fastigheten eller byggnadsverket att vidta rättelse inom en viss tid (rättelseföreläggande). Och ett sådant föreläggande kan även förenas med vite, se 11 kap. 37 § 1 st. PBL. Värt att nämna är också att ett rättelseföreläggande kan meddelas oavsett om vidtagen åtgärd varit lovpliktig eller inte. Därutöver behöver preskriptionstiden noteras, vilken stadgas i 11 kap. 20 § 2 st. PBL. Det är för mig ovisst hur gammal altanen är, men preskriptionsregleringen stipulerar att byggnadsnämnden inte får besluta om ett föreläggande om det har förflutit mer än tio år från överträdelsen.

I de äldre lagmotiven har uttalats preskriptionstiden ska räknas från tidpunkten då överträdelsen begicks. Vidare framgår att de principer som har utbildats på straffrättens område avseende preskriptionsfrågor bör kunna tjäna som vägledning. Och där gäller att tiden börjar löpa från brottets fullbordan eftersom preskriptionstiden annars skulle kunna bli orimligt kort, i synnerhet vid perdurerande brott, dvs. vid brott utsträckta i tiden som exempelvis människorov. Och i de äldre förarbetena till den nu aktuella preskriptionsbestämmelsen i PBL förs samma resonemang, se prop. 1975/76:164 s. 263. Ovanstående är egentligen inte särskilt konstigt eftersom olovligt byggande kan pågå under en avsevärd tid. Återigen och som påpekats ovan börjar preskriptionstiden löpa från tidpunkten då överträdelsen begicks, vilket ska förstås som att tiden i princip inte börjar löpa så länge överträdelsen kan anses pågå. Och enligt min mening upphör en pågående överträdelse när byggnadsverket (i det här fallet altanen) helt har färdigställts (motsvarande ”fullbordat brott” inom straffrätten).

Det korta svaret på din andra fråga lyder således att du bör påkalla byggnadsnämndens uppmärksamhet, vilken som sagt kan meddela ett föreläggande (under förutsättning att preskription inte har inträtt).

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig initialt i en eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan, t.ex. i domstol eller vid annan typ av förhandling, om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av kravbrev, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Vi har god erfarenhet av fastighetsrättsliga tvister. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare