FrågaFAMILJERÄTTGod man21/07/2019

Får min gode man ta ut en försäkring åt mig utan mitt samtycke?

Hej! Jag hade en god man som tog en försäkring åt mig, utan att ha frågat, meddelat eller diskuterat det med mig först. Så vitt jag vet får en god man inte göra det, däremot en förvaltare kan göra det. Är det lagligt att min gode man gjorde det?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om godmanskap som jag kommer att förhålla mig till finns i föräldrabalken.

Vad ingår i den gode mannens uppdrag?

En god man har behörighet att hjälpa till att bevaka din rätt, förvalta din egendom och sörja för din person, FB 11 kap 4 §. Alla godmanskap är dock utformade på olika sätt. En huvudman, det vill säga du i det här fallet, kan behöva hjälp med att exempelvis förvalta egendom men klarar själv att sörja för sin person och i sådana fall får den gode mannen enbart ta beslut vad gäller förvaltning av egendom.

Det krävs ett samtycke från dig

Dessutom får den gode mannen, precis som du nämner, enbart ta beslut med sin huvudmans samtycke, FB 11 kap 5. Detta skiljer godmanskapet från förvaltarskapet då en förvaltare kan agera fritt även utan sin huvudmans samtycke, FB 11 kap 9 §. Det är bara okej att göra någonting utan ditt samtycke om det har varit omöjligt att inhämta, vilket det inte låter som i det här fallet. Om du inte har samtyckt till försäkringen innebär det kort och gott att du inte är bunden av den.

Hur du kan gå vidare

Det du bör göra nu är att ta kontakt med din gode man och be henom att dra tillbaka försäkringen. Du kan även försöka kontakta försäkringsbolaget själv och berätta om din situation och meddela att du inte vill ha försäkringen. Om inte det fungerar rekommenderar jag att ta kontakt med överförmyndarnämnden i din kommun och be dem om hjälp att reda ut situationen.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare