FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/02/2019

Får min fru rätt till min fastighet i samband med att vi ingår äktenskap?

Jag köpte en fastighet 1989.

1992 träffade jag en kvinna som jag gifte mig med 1999.

Jag har i allla år betalt alla kostnader för huset.

Andra kostnader har vi delat relativt lika.Nu vill hon flytta och tycker hon har rätt till halva huset.

Min fråga är, Har hon det, vad har jag för rättigheter.

Mmvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har funderingar kring det ekonomiska förhållandet mellan två makar. Bestämmelser i Äktenskapsbalk (1987:230) (ÄktB)

Mellan två makar kan råda två lika egendomsförhållanden; enskild egendom och giftorättsgods. Vilken egendom det är fråga om får betydelse vid eventuell bodelning.

Utgångspunkten är att all egendom mellan makar utgör giftorättsgods (7 kap 1 § ÄktB). Det innebär att vid eventuell bodelning fördelas det sammanlagda giftorättsgodset lika mellan makar (11 kap 3 § ÄktB).

Detta är alltså utgångspunkten. I en bodelning ingår dock inte enskild egendom (10 kap 1 § ÄktB). 7 kap 2 § Äktb uppräknas exempel på vad som utgör enskild egendom, däribland:

egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild,egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,Såvida det inte finns något äktenskapsförord er emellan där det uttryckligen framkommer att fastigheten ska utgöra enskild egendom, kan alltså din maka hävda rätt till hälften av värdet på fastigheten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare