FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott04/07/2020

Får man utge sig för att vara polis?

Är det straffbart för att ha uppget sig för att ha varit polis, trots att så inte är fallet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det kan vara straffbart att falskt utge sig för att vara polis. I lagtexten heter det "Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader", (17 kap. 15 § brottsbalken).

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare